Виставки / 2020 рік / "ПАМ"ЯТЬ ПРО СОНЯЧНИЙ КРИМ"

          18 травня в Україні та світі вшановують пам’ять жертв депортації кримськотатарського народу, яка стала однією з найтрагічніших сторінок історії ХХ сторіччя. За різними оцінками лише у перші роки вигнання внаслідок голоду, масових захворювань, знущань і каторжних робіт в місцях спецпоселень загинуло понад 46% кримських татар. Тільки на початку 1990 рр. почалося масове повернення депортованих у Крим. У 2014 р. Росія окупувала і незаконно анексувала Автономну Республіку Крим, яка є невід’ємною частиною території України, здійснює незаконне переслідування кримських татар в окупованому Криму. Кримські татари потерпають від кримінального переслідування, обмежуються їхні права на свободу поглядів, зборів і пересування. Сьогодні ми підтримуємо кримськотатарський народ у боротьбі за їхні права.
         З нагоди Дня пам’яті жертв геноциду кримськотатарського  народу, ми підготували віртуальну виставку кримських пейзажів з фондів музею «Пам'ять про сонячний Крим», яка нагадає нам про мальовничі  краєвиди  і казкову природу  сонячного півострова.
          Кримські пейзажі яскраво відображені  у живописі та графіці багатьох художників XX-XXI ст. Серед когорти видатних  -  Михайло Беркос,  український художник грецького походження. В постійній експозиції музею представлений його пейзаж «Крим. Гора Кошка» (1890-і рр).  Микола Глущенко, краєвиди якого виконані чистими оптимістичними барвами в імпресіоністичній манері, представлений пейзажами  «Старий Гурзуф» (1973) та «Гурзуф» (1974).
        В Художньому музеї зберігається 25 етюдів Івана Хворостецького, створених в Криму. Серед сюжетів  – море і скелі: «Берег моря» (1952), «Прибій» (1953), «Гора Аю Даг» (сер. 1950)  та ін. У цих етюдах присутнє авторське відчуття цінності найменшого куточка землі. Колірні вирішення замальовок досить різноманітні.
У творі Петра Гулина  «Крим сонячний» (1977)  бачимо закуток  затишного двору кримського селища. Художник  яскравими живописними засобами передав  ритми сучасного життя. Водночас в композиції присутня філософська безкінечність часу і незавершеність розповіді.
       Українська художниця Валентина Цвєткова після Астраханського художнього училища, підкорена красою Південного  берега Криму, переїхала на постійне місце проживання в Ялту. Кримська  природа  мала великий вплив на її особистість. «Натюрморт з японською айвою»  (1971), в якому зображено квіти айви – своєрідного  символу Криму на фоні гірського пейзажу, зачаровує колористичним рішенням і майстерністю виконання.
       Акварелі Володимира Киркевича  з Феодосії  сповнені світла, повітря і спокою. Його твори – «Вечір в горах» (1997), «Коктебельські береги вночі» (1998) -  цілі поеми про небо і море.
                                                                                                              Ольга Ваврик - заступник директора ТОХМ
Валентина Цвєткова. Натюрморт з японською айвою.
Михайло Беркос. Крим. Гора Кошка.
Микола Глущенко. Гурзуф.
Микола Глущенко. Старий Гурзуф.
Володимир Киркевич. Море.
Володимир Киркевич. Коктебельські береги вночі.
Андрій Петрик. Ялта. Руїни храму.
Володимир Благовєщенский. Ялта. В горах.
Володимир Киркевич. Вечір в горах.
Петро Гулин. Крим сонячний.
Іван Хворостецький. Прибій.
Іван Хворостецький. Берег моря.
Іван Хворостецький. Гора Аю-Даг.